tisdag 8 juni 2010

Från brons till silver

Det känns som om jag håller på med allt på en gång just nu. Kreativt kaos
kanske man skulle kunna kalla det. På dagarna jobbar jag i vax och brons.
På kvällarna blir det ännu mera vax, proffslera, super-sculpey, papier-
maché, trolldeg (småbarnsmamma som jag är), frigolit, betong, gipsbindor,
silikon, gips, trä, sten, stearin, tvål, blyerts och akryl. Nu har jag även
gett mig på glas och silver! Kan man annat än smälta som vax när man lär
känna denna ädelmetall? Jag hann i mina ögon inte mycket på denna
tvådagarskurs men vilket härligt material.
Vi fick såga, fila, glödga, löda, välva, putsa och polera. Något som jag
inte kände till som nybörjare var att det var mycket väntetid under arbetet
med silver. Glödgat silver ska ligga i ett syrabad i minst en halvtimme.
Eftersom man även fick vänta på handledning under kursen så bestämde
jag mig för att andra dagen ha fler projekt på gång samtidigt. Det blev lite
kostnadseffektivare så.
Det är många olika moment och allt måste få ta sin tid men när jag skulle
färdigställa min ring och löda ihop den fullkomligt badade jag i svett.
Jag ville så gärna gå därifrån med något som var helt klart och blev
oerhört rädd att allt mitt arbete skulle gå förlorat och ringen bara smälta
bort vid lödningen.
Jag kommer snarast bege mig till Konrad Wahlström för att införskaffa
en sågställning och lite silverplåt. Clas Ohlssons urmakarsåg har jag hört
ska vara ett billigare och nog så bra alternativ till sågställningen.

1 kommentarer:

Matilda sa...

Hej syster yster!

Det skulle vara kul att få se lite av dina silver och glasalster när du kommer till Värmland! Vi ses snart...jag längtar♥

Puss puss

Skicka en kommentar